Tuesday 19 August 2014

Faiz Al-Faruqi Usahawan Muda



 Faiz Al-Faruqi Bin Kamaruddin  anak kepada pendakwah  lapangan, cukup berminat dalam perniagaan. Beliau pernah mendapatkan tawaran untuk bekerja dengan pihak kerajaan tetapi menolak kerana lebih selesa bekerja sendiri. Beliau juga mempunyai kemahiran menjahit pakaian.

Jadi untuk meneruskan minatnya dalam perniagaan, dia berkongsi dengan seorang rakan di Sungai Patani menubuhkan sebuah syarikat yang bernama 'MINDA AHLAL  RESOURCES PLT.

Menurut Encik Faiz pihaknya mengeluarkan minuman koko yang diadun bersama madu,malt dan susu kambing. Pengkilang  yang mengeluar produk ini bertaraf GMP.

Setakat ini syarikat mempunyai stokis dan ejen di Pulau Pinang,Taiping,Bangi,Sungai Patani. Syarikat yang baru berusia setahun jagong berharap dapat meluaskan pasarannya ke seluruh negara.

Setakat beliau cukup berpuas hati dengan sambutan yang diterima daripada pengguna-pengguna.

Menurut Ustaz  Kamaruddin Kassim yang juga seorang pendakwah dan aktivis lapangan, beliau menerima banyak permintaan daripada Negara Patani Darussalam khususnya di wilayah Jala,Patani dan Menara.










                                                                                                                                     
Faiz Al Faruqi(gambar di kanan) juga dilantik sebagai amil oleh  Majlis  Agama Islam Kedah. Beliau turut aktif dalam Angkatan Belia Islam Malaysia Daerah Kuala Muda, Kedah.


Oleh Shakir  Md  Taha

e-mel: shakirtaha@gmail.com

No comments:

Post a Comment